zondag 1 augustus 2010

To whom did we ask all these questions BG (Before Google)?

De titel van deze blog kom uit Shift Happens. Shift Happens 1.0, 2.0, 3.0 en 4.0 zijn vier elkaar opvolgende versies van een ongeveer 6 minuten durend You Tube filmpje over de kracht en de impact van WEB2.0 technologie en social media. Een van de versies heeft een enorm aanstekelijke beat onder de beelden in de vorm van het nummer Right Here, Right Now van Fat Boy Slim (kijken en luisteren!!).

Oorspronkelijk (2007) was het een powerpoint gemaakt en op een discussieforum geplaatst door twee Amerikanen, die zich (terecht!!!) ernstig zorgen maakten over het gegeven, dat we onze kinderen met technologie en onderwijsmethoden uit het begin van de vorige eeuw voorbereiden op een leven NU. Binnen enkele weken hadden zij meer dan 1.000 K reacties uit de hele wereld, waaronder versie 1.0 van Shift Happens.  Ik gebruik het materiaal regelmatig als startup voor workshops over het te formuleren informatisering- en technologiebeleid van (zorg)instellingen in de komende jaren. Maar daarover wil ik het nu niet hebben. Wil je meer weten, zie dan ook de website zorg 2.0 van het Radboudziekenhuis!

Before Google BG) zou ook BW ofwel Before Wikipedia kunnen zijn. Wat heb ik daar de afgelopen weken een hoop gezocht en gevonden. Ik kan binnenkort met suc6 mijn artsassistenten examen afleggen, lijkt het :-).

Bijvoorbeeld: 'Cardioversie is in de cardiologie een ingreep met het doel een hart dat in een gestoord ritme klopt, in sinusritme te laten kloppen, wat de normale toestand is. Het gestoorde ritme is meestal, maar niet altijd, boezemfibrilleren. Hiervoor bestaan verschillende methoden, met name chemische en elektrische cardioversie.
Bij chemische cardioversie wordt onder bewaking van het ECG een geneesmiddel intraveneus toegediend.
Bij elektrische cardioversie wordt de patiënt kortdurend onder narcose gebracht waarna getracht wordt door een elektrische schok (soortgelijk aan die van een defibrillator) het ritme te herstellen, bij uitblijven van succes worden een aantal pogingen gedaan met toenemende elektrische energie.
In alle gevallen moet reanimatie-apparatuur aanwezig zijn.
Als de ritmestoornis langer dan 24 uur bestaat mag er niet meer elektrisch gecardioverteerd worden in verband met het gevaar op embolieën die zouden kunnen ontstaan uit stolsels die zich inmiddels al in het hart kunnen hebben gevormd. In dergelijke gevallen moet de patiënt eerst worden ontstold, tenzij hij of zij hemodynamisch echte problemen heeft (kortademigheid, shock). Als de instelling van de stollingsremmers (met b.v. acenocoumarol) stabiel is kan alsnog een poging tot cardioversie worden gewaagd.
Het lukt niet altijd het normale ritme te herstellen; in dergelijke gevallen moet de ritmestoornis worden geaccepteerd. Soms is het mogelijk na instelling van de patiënt op een of meer anti-aritmica een nieuwe poging te wagen.'
Ik heb me gisteren even goed in de wondere wereld van cardioversie verdiept. Ik zit hier nl. inmiddels om 5.38 uur op zondagochtend enorm nuchter te wezen, omdat ze om 10.00 op de SEH in Tiel gaan proberen mijn hart rustig te krijgen met cardioversie. Vrijdag bleek bij onderzoek bij mijn inmiddels goede vriend en cardioloog Erik Saat in het ziekenhuis in Tiel, dat mijn hartritme (normaal 45 slagen p/m)  > 120 slagen p/m in rust bedraagt. En zo onregelmatig is, dat de enige regelmaat, geen regelmaat is. Wanneer het begonnen is, is mij een raadsel. In het Anthonius had ik nog nergens last van (leek het in ieder geval).
Ik ben hoop ik goed ontstold en wacht de 'shocktherapie' blijmoedig af.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet. Jerry.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten